Pengenalan Ikan Laga

Ikan Laga

Kebiasaan bagi budak kampung yang sangat happening bahasa omputih, penuh dengan keceriaan, kegembiraan dalam suasana kampung memang nostalgia. Memori zaman-zaman kecik menjadi kenangan bagi setiap orang.

Dulu zaman belum moden, bangunan tinggi-tinggi belum ada(jika ada masih dalam plan), kampung memang suasana kampung. Zaman tu orang paling ramai masih guna basikal, popular basikal jepun. Motosikal yang guna hanya orang keberadaan je.

Kampung memang terkenal dengan sawah padi, kerbau, wau dan banyak lagi. Kalau orang asal dari kampung memang tahu macamana. Nak bagitahu nanti lari tajuk, nanti bosan. Tapi memori zaman kecik di kampung dijamin 100% semua orang suka.

Kita masuk topik penting pulak.

Kisah zaman kecik di kampung memang ada kaitan dengan topik ni. Sebab tu mula dengan kenangan dulu. Ikan Laga atau nama kampung orang panggil ikan karem. Ada satu jenis lagi nak sama ikan ni namanya ikan spilla, nama saintifik bleh google.

Ikan Laga memang salah satu permainan, penternakan dan sebagai hobi sebab warnanya yang cantik. Nama ikan laga disebabkan watak ikan ini yang suka berlaga, fighter, suka berlawan. Bagi budak kampung dulu suka lawan ikan ni.

Tempat ikan laga pulak di sawah-sawah padi, parit, alor dan kawasan berair. Kadang-kadang menjadi rutin mencari ikan laga bagi yang terlalu minat buat koleksi. Sambil cari ikan sambil main lumpur atau mandi parit dengan kawan-kawan.

Segala peralatan dibawa untuk menangkap ikan seperti sauk, botol dan sebilah golok atau pisau kecil. Ramai-ramai sepakat menangkap ikan. Waktu pagi sampai tengahari baru balik rumah. Sebelum balik wajib mandi, main air dulu. Port menarik adalah dekat dengan pokok rendang banyak dahan. Segala aksi terjun dari situ.

Kenangan tu terpahat dalam diri budak kampung. Ikan laga ni bukan hanya budak lelaki je suka termasuklah budak perempuan. Hampir setiap rumah mesti ada pelihara ikan laga terutama yang ada anak-anak kecik.

Ikan laga lagi terserlah apabila dalam botol kaca dan diletakkan tepi dinding menggunakan rak. Tu yang suka kumpul koleksi. Zaman dulu pelihara ikan sekadar suka suka tanpa ilmu, suka pada warna.

Zaman semakin berubah, alat semakin moden. Lama kelamaan orang komersialkan ikan laga ni dan dijadikan pendapatan. Ternak sebagai hobi sehinggalah biak hasilkan pendapatan. Semakin lama semakin tinggi permintaan ikan laga. Dijadikan ikan hiasan, pembiakan dan mungumpul koleksi.

Penternak banyak lakukan kacukan baka dan hasilkan pelbagai warna dan jenis ikan laga. Semakin menarik minat penggemar ikan laga. Tambahan pelbagai peralatan canggih untuk penternakan seperti ubat, akuarium, pump, pokok air dan banyak lagi.

Comments

Popular posts from this blog

Perbezaan ikan laga jantan dan betina

Jenis-jenis Ikan Laga